Arabia is een van de meeste beroemde en oudste merken van Finland. Nu, na ruim 140 jaar, is het merk te vinden in huizen wereldwijd. Het merk en de ontwerpen bewegen mee met de altijd veranderende tijd en wensen van de consument, en toch hebben alle designs iets tijdloos. De slogan van het bedrijf is niet voor niets: "Arabia. All set for life."
Over Arabia
In oktober 1874 in Helsinki ziet de eerste Arabia fabriek het levenslicht als een dochterbedrijf van het merk
Rörstrand, een zeer bekende Zweedse porseleinfabrikant. De naam komt van het stuk land waar de fabriek kwam te staan.
Het bedrijf groeide snel, deels door de groei van de Finse economie, die toen ook in de lift zat, maar ook omdat er veel aan Rusland werd verkocht. Serviessets voor 24 personen waren heel gewoon. Binnen enkele jaren was het bedrijf verantwoordelijk voor de helft van de jaarlijkse totale porselein productie in Finland.
In de Eerste Wereldoorlog verkocht Rörstrand alle aandelen aan Finse investeerders en het bedrijf moderniseerde. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog kwam Kaj Franck bij Arabia werken als hoofd design en korte tijd later kreeg het een eigen museum.
Het Kilta, nu
Iittala Teema. Kwam in de jaren 50 op de markt. Het
Paratiisi volgde enkele jaren daarop. Het
Arctica verscheen in de jaren 70, als eerste servies van het ijzersterke vitroporselein. Sinds die tijd is het merk alleen maar gegroeid, met bijvoorbeeld het
24h, en heeft nog meer naamsbekendheid gekregen.